Balltramp & Vrickningar

2012-01-13 @ 22:33:27

Den här perioden när det är ojämt i hagarna och hästarna har broddar är nog den värsta tiden jag vet! Dom trampar sig när dem går och får balltramp :( Det är inte kul om dem får lymfangit i såren och blir jätte svullna.. det ända sättet jag kan komma på för att hindra balltramp är att dom får ha booths i hagen, Kanske inget så kul men det dämpar ju trycket mot ballen så dom inte får sår..
Sen är det här med vrickning i hagarna av ojämt underlag, det är inte heller roligt. Varje gång jag ser mina hästar busa i hagen spänner jag mig på en gång, får som en klup i magen och hoppas att de inte vrickar sig. Varje år när det är fruset i backen så brukar jag faktiskt linda deras ben.. för extra stöd, men det har jag inte gjort ännu. Funderar på att det vore en väldigt smart idèe nu när det är ett dåligt underlag.. Man kan ju också byta hage.




Hur brukar ni göra för att förhindra eventuella balltramp eller vrickningar?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0