Inför en tävling

2012-01-06 @ 09:31:14

Tänkte skriva lite om hur jag förbereder både mig och hästen inför en dressyrtävling.

Först av allt så brukar jag gå ut och rida ett lättare dressyrpass på banan för att mjuka upp bägge sidor, rider lite öppna, sluta, skänkelvikningar, fram- och bakdelsvänningar. Allt lösgörande är bra, speciellt inför en tävling. När allt känns bra och dizney är lösgjord så skrittar jag av honom. Släpper sedan ut honom i hagen.
Medans han står i hagen så går jag och smörjer all min utrustning som jag ska ha. Lägger tävlings schabraket på sadeln och packar tävlingspåsen med nummerlapp, skritt och - svett täcke ifall dizney blir svettig efter eller mellan klasserna. Packar även i benlindor, boots och ridhandskar. Sedan går jag ut med allt i transporten.
Efteråt går jag och tar in dizney och duschar av honom, jag skrubbar lite extra mycket på hans vita ben och bläs. När det är klart så ställer jag mig och knoppar honom, gör även en fiskbens fläta i svansen för att den ska bli extra lockig och fin på tävlingen. Jag knoppar honom dagen innan pga att han får alltid ut flätorna på något konstigt vis och sen blir dom inga bra att knoppa med på tävlingsdagen. Slänger på honom back on track och ett stalltäcke - om det är kallt ute. Sedan är hästen klar inför morgondagen.
Jag går in och lägger fram passet, ridkavajen och håruppsättningen på bordet så jag inte glömmer dem i morgon. efteråt tar jag mig en dusch och sedan går jag och lägger mig.

Jag vaknar oftast ca 2 timmar innan vi ska åka iväg, för att hinna. Jag går ut och fodrar hästarna och går sedan in och försöker att äta en rejäl frukost så man står sig.. haha tar på mig tävlings ridkläderna och går ut i stallet, jag fixar det sista innan vi åker. Brukar ta lite babyolja på mulen för att han ska se extra snygg ut.
Sedan är det dax att lasta och dra sig mot tävingen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0