Ridupplägg

2012-01-06 @ 13:47:00

Jag tänkte skriva lite om hur jag lägger upp mitt ridpass.

När jag ska träna hemma på ridbanan börjar jag med att skritta ut en sväng på vår grusväg.
När jag kommer tillbaka från skritturen så skrittar jag något varv runt ridbanan på långa tyglar.

Efter en stund kortar jag upp tyglarna och jobbar henne i en lång och låg form.
Jag rider lite olika vägar, gör lite skänkelvikningar, halter, volter osv.

När det känns bra så börjar jag trava. Samma där, lång och låg form.
Som i skritten så rider jag volter, övergångar, skänkelvikningar, serpentiner mm.
Jag rider lätt sakta och rider lätt "ordentligt", alltså inte bara upp-ned utan jag sitter till varje gång jag sätter mig ned i sadeln. På så sätt blir takten bättre, inget massa spring utan lugnt och ett steg i taget.

Efter jag har travat henne lång och låg så får hon en liten mini skrittpause, skrittar något varv på långa tyglar.

Tar tyglarna igen och denna gången lägger jag henne i en något högre form.
Sätter igång i trav i den lite högre formen, så då "börjar" jobbet.
Efter en stund sätter jag mig ned i sadeln och jobbar lite på en 20 m volt ungefär. Rider olika vägar, tränar lite att länga steget och korta steget.

När det känns bra fattar jag galopp.
Rider på volter, runt fyrkanten osv. Byter varv och gör samma sak där.

Sedan börjar jag träna lite förvänd galopp, skänkelvikning i galopp, galopp till skritt osv.

Fattningar från skritt gör jag ganska mycket. Och jag är väldigt noga med att hon verkligen fattar från skritt, hon ska inte lägga in några travsteg utan då tar jag ned henne och gör om fattningen.

När jag är klar med arbetet så travar jag ned henne i en lång och låg form i ett sakta tempo. Dock brukar det aldrig gå så sakta när jag ska lägga ned henne haha.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0